Na een stille winter ga ik even iets vertellen over de afgelopen wedstrijden.
De competitie is inmiddels van start, zoals bij de meeste team word er in de winter flink geklust. De chef dit jaar ook in de winter ook niet stil gezeten, we zijn druk bezig geweest om meer gewicht naar voren te krijgen. Wat meer balans moet gaan geven. Natuurlijk stond er ook nog een beetje onder houd op de planning maar voor de rest was het dit winter allemaal wel te overzien.
Zwolle was de eerste wedstrijd van het jaar, motorisch weinig veranderd en dus geen stress of de machine het nog wel zou doen. Zwolle is voor ons een 2e thuiswedstrijd, zoals elk jaar een groot aantal fans/bezoekers uit Staphorst aanwezig. De kwalificatie run was met een FullPull voldoende voor een plek in de finale van 3, samen met Peeters en secret of the valley zou de strijd worden beslist. Plek 3 was voor secret na een onstuimige run kwamen ze niet in de buurt van Peeters die voor plek 2 tekende. Van Stappust ging met een mooie run ruim anderhalve meter verder aan de afstand van Peeters. Mooi begin van het nieuwe jaar.
Assen was de 2e indoor wedstrijd voor ons, maar het probleem met de balans is nog niet geheel onder controle, na een overtuigende kwalificatie run was het in de finale run weer eens mis met de balans, de start leek nog redelijk goed maar daarna was de balans helaas zijn weg kwijt wat resulteerde in een 4e plek. The mystery werd 3e achter Peeters en Simply green.
Wekerom de start van het buiten seizoen en ook van de competitie, als laatste deelnemers van de competitie rijders stonden we nog op bij de vrachtwagen toen de eerste rijders al een run maakten.
Na de rpoeftrek van White Shadow ging er maar liefst 1200 kilo ballast bij in de sleepwagen. Op afstand leek het dat veel rijders niet hard reden, wat ook onze keuze voor de versnelling wat anders maakte dan normaal. Maar helaas hadden we niet goed gegokt, achteraf gezien konden we wel een tandje hoger hebben gereden, met een afstand ergens in de 98 meter was het voor ons een 4e plaats. De top 4 zag er het zelfde uit als in Assen, Simply green op 1 Peeters op 2 en The Mystery op 3. De komende weken zullen we nog is gaan kijken was we kunnen doen aan het balans probleem.
Na maanden drukte eindelijk weer is tijd om hier een zinnig verhaal te typen. Zal in een vogelvlucht het seizoen door nemen.
Loerbeek, een wedstrijd die weer nieuw op de agenda stond. Het programma liep een keer voor wat ten nadele voor de klasse was. De sleepwagen werd behoorlijk licht afgesteld wat niet ten goede komt voor de Van Stappust, een wilde run wat plek 9 opleverde, het probleem was om het vermogen bij de start over te brengen op de baan. Dat zou helaas een terugkerend probleem worden.
Bakel, ook weer bijzonder verhaal.
De sleepwagen Big Benz had problemen met de noodstop, na lang overleg werd er besloten om van sleepwagen te wisselen wat een 2,5 vertraging opleverde. De sleep wagen stond leuk afgesteld, we stonden een lange tijd op het virtuele podium maar Red impact gooide roet in het eten plek nummer 4 voor ons.
Megapull Stroe, nieuwe ronde nieuwe kansen. Normaal gesproken ligt er altijd een prima baantje en tijdens deze editie was het ook een leuke wedstrijd te zijn. Samen met de te kloppen machines, Peeters Simply green en Red impact een finale rijden is natuurlijk al weer een prestatie. Ook deze ronde was er uiteindelijk geen podium weggelegd plek 4 waar we schijnbaar thuis horen was nu ook het resultaat. Op naar Made
Made, een prestatie van formaat is daar geleverd. Met een kwalificatie run van van bijna 103 meter en plaatsing voor de finale was al een mooi moment. Samen met Simply Green en Peeters werd er gestreden om de grootste bokaal. Maar na een finale run van 108.36 denk je dat je het goed hebt gedaan, dan komt de simply om de hoek met een wilde run. Met als klap op de vuurpijl ook een afstand van 108.36 een gedeelde eerste plaats. Peeters maakte het podium compleet.
De thuis wedstrijd, Staphorst
Altijd mooi om een een thuiswedstrijd te rijden, de top 3 van de competitie had de volle 110 meter gereden. Wij waren met 106.13 de nummer 4 het ging een lange tijd goed totdat de laatste deelnemer van de klasse aanhaakte. De steeds beter lopende Steel2Steal ging ons met een half metertje voorbij. Uit de finale gekickt, helaas kon Steel2Steal ook niet terug komen in de finale wegens een olieprobleem.
Speuld was de volgende op de kalender, met 5 fp's was het een uitdagende finale. De top 3 van de competitie en Steel2Steal en Van stappust waren allemaal met een dikke 110 geplaatst. Het vermogen konden we helaas niet kwijt op de baan wat sleutel werk opleverde, de gehele vooras had een een vorm gekregen die er normaal gesproken er niet in te walsen is. De uitslag was dan ook de laatste plek in de van finale, 5.
Beachpull Putten, altijd een prima prestaties neergezet. Ook dit jaar ging het weer van een leien dakje, een kwalificatie run van 109.71 was genoeg voor de finale samen met Simply Peeters en Secret of the Valley was plaats 2 het hoogst haalbare. De simply knalde met 10 meter aan ons voor bij, Peeters bleef achter ons.
De zure appel van Harskamp, na een kwalificatie run die plaatsing voor de finale opleverde was helaas te veel voor de machine. Er waren enkele motor onderdelen die dachten dat het tijd werd om eens een luchtje te gaan scheppen. De conclusie was snel getrokken, dat blokkie kan op de schroothoop. Bij thuiskomst is direct gestart met de opbouw van een nieuwe maar al met al was het een behoorlijk ingreep waardoor de wedstrijd in Lochem moesten laten schieten. Een dure voor de punten, we waren de Red impact ondertussen tot anderhalf punt achterstand genaderd.
De chef heeft zich een boggel gewerkt met vele handen is het toch gelukt om de wedstrijd in Montfoort zijn visitekaartje af te geven. Met een dikke FP was het weer finale tijd. Het blokje werd dan voor het eerst getest, maar ook de vooras moest het zo nodige werk opvangen, zeer onstuimig ging het geheel naar plekje nummer 4
Hoogblokland was de laatste competitie strijd, voor ons een vervelend baantje hard en droog. De nood oplossing was om de trekhaak te laten zakken, dit was ook een zeer slecht plan. Plekje nummer 11 was voor ons weggelegd.
Het NK stond dan nog als huzaren stukje op de kalender. Het was voor ons niet de moeite om de machine van de vrachtwagen te rollen aangezien de baan kwaliteit niet in ons straatje paste. Ook hier was de laatste plek voor ons!
Alvast goede kerstdagen gewenst voor het geval ik er de rest van het jaar niet weer een verhaal typ. Ondertussen gaan we wel flink aan de slag om volgend jaar is kampioen te worden!!
Na een lange stilte is hier dan eindelijk weer een update , er is ondertussen vanalles gebeurt en dat krijgt u zo allemaal te lezen!
Het begon allemaal in de winterstop, alle onderdelen die een tractor nodig heeft om te kunnen rijden kregen allemaal plek achter het plaatwerk, natuurlijk ging dit niet zonder slag of stoot, na veel passen en meten mag het resultaat er zijn. Maar een mooi uiterlijk trekt natuurlijk geen meter extra, zo werd er voor de wedstrijd in Assen ook iets dieper in de machine dingen aangepast. Wat meer vermogen proberen te vinden. Met een volle klasse van 11 deelnemers gingen we van start, na een mindere start van de machine ging het helaas verder in een stuiterbal ritme. De snelheid er uit en vol in toeren zonder enige moeite een groot gat spitten was de uitslag, een 5e plek was het resultaat.
Maar ondanks een tegenvallende prestatie was het humeur niet minder, de veranderingen pakten goed uit. Om nog een wedstrijd te testen op een betere baan werd er in Herweijnen een nieuwe poging gedaan. Die poging was direct een serieuze want het hoogste treetje op het podium was voor Van Stappust, en dat bij een wedstrijd waar ook de concurrentie zich liet zien.
We hadden goede moed verzameld met deze resultaten en gingen dan ook opgetogen richting de eerste competitie wedstrijd van het seizoen in Wekerom, conculega's Up en Down en Steel2Steal bleven die dag met de machine op het thuis honk spijtig genoeg schade/ de machine niet klaar.
Op een nieuwe locatie, een verse baan die ons niet genoeg had te bieden. Bij de start had de machine duidelijk moeite met de grip en koppeling. Deze 2 waren zeker niet 4 handen op 1 buik dat resulteerde in een te langzame start waar juist snelheid nodig is voor de rest van de run. Het resultaat, 2 grote gaten in de klei gespit en plek 6.
Ondertussen had de chef zijn willie Wortel bolwerk weer eens laten draaien wat uit eindelijk een nieuwe grille opleverde. Een betere flow aan de inlaat kant van de turbo.
Maar ook een technisch puntje van aandacht voor de koppeling, deze was ondertussen door de jaren heen wel toe aan een flinke opknap beurt. Zo ongeveer een compleet nieuwe werd er in elkaar gezet. Dit alles voor de wedstrijd in Erichem.
De chef klust alle problemen en verbeter punten op dit moment alleen de deur uit, op het moment dat ik deze onzin typ staat er een slijptol/snijbrander op het achterste van de machine om kilo's er af te krijgen.
terug naar het verhaal over Erichem, met een dijk van een 1ste run 109m en een beetje werd een finale plek afgedwongen.
De finale als eerste rijden is altijd een dingetje, wat doet de eerste en je kunt je daarop anticiperen. maar er moet iemand het spits afbijten en met een run van 104 meter was genoeg voor plek 3!
Op naar Loerbeek
Sinds jaren mocht de STTS (Stichting Trekker Trek Staphorst) een NK organiseren.
Tijdens Indoor Zwolle hadden we plaatsing afgedwongen met een mooie podiumplek.
Vrijdagavond stond het NK trucks op de agenda, wat ook bijzonder mooi was om die strijd te zien tussen de toppers en subtoppers.
Zaterdag 18:00 stond het spektakel voor ons, met een klasse van maar liefst 12 deelnemers was het een serieuze aangelegenheid om de NK titel te pakken. Maar liefst 6 deelnemers noteerden een FP die zich hierdoor plaatsten voor de finale. Een nieuw opgebouwd Simply Green zette de wagen een behoorlijk eind weg, een serieuze afstand waar niemand meer aan te pas kwam. Zelfs wij niet, maar met een uitgaande motor op 8 meter achter de Simply Green hadden we plek 2 wel te pakken. Een heul mooie prestatie op een thuiswedstrijd.
Nog 1 competitiewedstrijd in Halsteren waar een kans op plek 3 in de competitie nog aanwezig is.
Slep op staphorst is voor ons als volgt verlopen
1 prima evenement
2 prima baantje
3 fantastisch weertje
4 heer en meester op de klei met de sleepwagen
op naar het NK in Staphorst
Samen met up en down afgereisd naar meerkerk .
Daar aan gekomen bleek dat het terrein wel wat te lijden heeft gehad van de afgelopen regen periode.
gelukkig konden we de vrachtwagen net op de plek krijgen.
We waren mooi op tijd, op naar de baan om die maar eens te inspecteren, en een paar andere sportklassen te bekijken, vlak voordat onze klasse moest kwam er nog ff een buitje over.
In de pull of noteerden we een derde afstand van 109,61 meter, de red impact vlak achter ons en de simply green en de mystery met een fp.
Op naar de finale, simply als eerste noteerde 95,95 , wij als tweede aangehaakt hebbende, noterden we 104,26 , daarna de mystery een afstand van 101,76 met een geexplodeerde turbo , en toen red impact met een afstand van 98,54.
Dat was weer een mooi eerste plek voor ons.
Toen we de trekkers weer op de dulasta vrachtwagen hadden vastgeknoopt kwam het volgende probleem, hoe komen we van het terrein af, gewoon geduld hebben en alles komt weer goed.
Montfoort stond voor de 2e keer op de agenda voor de 4,5 Supersport. De wedstrijd had dit jaar helaas niet zoveel geluk met betrekking tot het water dat allemaal naar beneden kwam vallen. Het terrein was helaas een modderbad geworden, maar dat mocht de pret niet drukken: we hadden een goed lopende machine op de trailer staan.
Enkele keren per jaar staat Gerard zelf aan de kant te kijken en nemen Arjan of Arjan het stuur over. Dit keer was het de oudste Arjan die een poging ging doen.
Hij kwam goed uit de startblokken maar voorbij de 80 meter was hij even z'n richtingsgevoel kwijt en nam een krijtlijntje mee. Dat resulteerde in een diskwalificatie,
no points.
Ondanks de wat vervelende prestatie weer met een glimlach naar huis.
Meerkerk was de volgende...
Nu we de smaak weer te pakken hadden vol goede moed naar Lochem, een van de grotere wedstrijden en met een delegatie fans uit Staphorst.
Een floating finish wedstrijd, d'r hing een buitje regen in de lucht.
Peeters ging als een kogel over de baan en zette de vlag op ruim 109, de te kloppen afstand.
Simply Green had er geen moeite mee en ging met 111,59 aan de haal met de vlag.
Wat zou Gerard kunnen als laatste competitiedeelnemer van de avond?Alles ging van een leien dakje.
Een 107,81, meer zat er echt niet in. Goed voor plekkie 3 op het podium.
Weer met een tevreden grijns naar huis, Montfoort was de volgende op de kalender.
Na Putten hebben we nog een test gereden in Lunteren, de machine liep als een zonnetje.
Met frisse moed richting Harskamp, alle vervelende akkefietjes waren nu onder controle.
Weer samen met de collega-strijders van Up en Down richting de veluwe.
Tussen de regenbuien door leek het een prima weertje te worden, het is ook wel een anders geweest in Harskamp.
Met een dijk van een kwalificatierun geplaatst voor de finale, de leidende afstand op dat moment.
Als eerste van start in een finale van 4. Met een ruime 103 meter was het afwachten. Simply ging met 5 meter aan ons voorbij.
Secret of the Valley bleef daartegenover met 3 meter achter ons, Red Devil noteerde een 86 meter, goed voor plek 4.
Met een grote grijns richting Stappust, het wil toch wel.
Een nieuwe kans om een run te maken was er tijdens Beachpull in Putten. Na een vochtige wedstrijd in Speuld leek het nu goed te gaan met het weer.
Hetzelfde setje banden als in Speuld was gemonteerd; normaal gesproken is er in Putten goed grip te vinden.
We hadden de kans om tijdens de proeftrek te kijken wat de machine in z'n mars had met de intercooler. We hadden nog maar weinig informatie hoeveel de nieuwe intercooler zou kunnen doen.
Maar ook deze keer zat er een pechvogel onder de motorkap; tijdens de proeftrek kwam de machine niet van de plaats.
Na wat denkwerk was er zo snel niet iets te vinden, 6 plaatsen opschuiven en gaan.
Maar ook helaas lukte het weer niet, met een afstand van 13,05 stond de komma een cijfer te vroeg.
De week later hebben we grotere aftapkranen op het inlaat spruitstuk gezet, zodat de machine niet met condens kan bevriezen.
Deze zullen in het vervolg vlak voor de run worden dichtgedraaid.
Weer iets geleerd. Soms is het een harde leerschool, maar de broodnodige puntjes waren niet voor ons.
Voor de wedstrijd in Speuld heeft de chef zich uit de naad gewerkt om de nieuwe intercooler erin te krijgen en ja het is gelukt.
De weersvoorspelling waren somber voor die bewuste vrijdagavond, het water kwam in de aanloop van de wedstrijd met bakken uit de lucht vallen.
Maar iedereen heeft dezelfde omstandigheden, vol goede moed vertrokken naar Speuld. Voor het eerst een poging met het nieuwe materiaal, is kijken wat al dat harde werken heeft opgeleverd.
Omdat we over 2 set banden beschikken had mede strijder Team Metervreter gevraagd als ze eens een setje mochten proberen. Dat leverde hun een gewenst resultaat op, een 3 plek een puike prestatie.
We hadden minder resultaat, bij de start kon de machine geen grip vinden, veel wielspin en een onstabiele run waar geen snelheid in te krijgen was. Een 10e plek van de competitie deelnemers.
Alweer een wedstrijd, snel vergeten en hopen op beter resultaat in
Na het succes in Bakel werd er ondertussen flink geklust met de nieuwe intercooler.
Dat was nogal een flinke klus wat ook nog wat tijd in beslag nam, de doelstelling was om in Made het allemaal klaar te hebben.
Soms zit het mee en meestal zit het tegen, ook in dit geval de turbo had weer een kleine probleempje met zich mee gebracht.
Tijdens de wedstrijd in Bakel was toch het een en ander aangelopen wat niet hoorde.
De doelstelling van de intercooler werd een wedstrijdje opgeschoven, eerst motorisch 100 procent hebben.
Samen met UP en Down afgezakt naar het zuiden, Made staat bekend om een grote wedstrijd met 3 dagen pulling op 3 banen.
Op een zonnige wedstrijd hoort ook een zonnetje van een sleepwagen afstelling maar helaas ging deze er als een hakmes in, een onstabiele run leverde een 5 plaats op.
Snel vergeten op naar Speuld
Voor deze wedstrijd hadden we weinig werk, alleen even de 2e set banden monteren.
Aangekomen in Bakel samen met onze collega strijder Up en Down, was er enige twijfel over de kwaliteit die de baan ons had te bieden.
Een iets wat losse baan gaf ons en nog 3 strijders een FP. In de finale samen met Red impact Simply Green, en de Turbo Aarbei
In de finale had Red Impact een afstand van 101 meter precies, Simply Green ging daar aan voorbij met 104,55. Peeters gaf de Aardbei de sporen wat eindige in een afstand 106.39. Van Stappust ging daar met een mooie run overheen met een 107,82
Een mooie opsteker na de pechwedstrijden in Achterberg en Erichem, nu vol goede moet Made
De machine was weer op tijd klaar van de vorige turbo schade in Achterberg. Erichem was alweer de 4e puntenwedstrijd van het seizoen.
Maar om een lang verhaal kort te maken, tijdens het gereed maken om te wegen werd er een leeg lopende achterband ontdekt.
Helaas kon de plaatselijke bandenboer ons niet ter plekke helpen, ze werd de band harder opgepompt als normaal op het laatste moment over de weegbrug te gaan, om toch even de gashendel aan te raken om te kijken wat de frisse turbo kon presteren.
De lekke achterband zal uiteraard voor de wedstrijd in Bakel vervangen worden.
Na enkele jaren geen wedstrijd te hebben gehad in Achterberg ging daar de karavaan weer naar toe.
Met een proeftrek voor Van Stappust ging de wedstrijd van start. Een run waar niks gegokt werd, gewoon een basis versnellingskeus. Bij de 108 meter werd de machine afgevlagd. De wagen werd 2 runs later zwaarder gezet. De keuze om de proeftrek over te doen was ook niet zo moeilijk. Zes plaatsen opschuiven en nog een poging doen, maar helaas werd er geen centimeter gereden. De machine wilde niet op druk komen. Na een kleine inspectie in het parc ferme werd al snel de conclusie getrokken: een turbo probleem.
Zaterdagmiddag zijn meteen de sleutels uit het schap gepakt en toen bleek al snel dat de inlaatzijde een ongelukje had meegemaakt. De volgende wedstrijd is in Erichem en met een week tijd was er enigszins tijd druk om de machine te prepareren. Het is allemaal gelukt en in Erichem stond er weer fris materiaal onder de kap.
Na de wedstrijd in Wekerom hadden we 2 weken tijd om te klussen. Er zijn altijd wel wat kleine klussen die tussen de wedstrijden gedaan kunnen worden, de nieuwe intercooler staat ook nog op de wensenlijst maar die bouw je er niet "ff" in. Na wat avonden werk stond de machine weer klaar voor de wedstrijd.
Stroe is meestal 1 van de grotere wedstrijden waar vaak ook een puike taaie baan ligt. Met een kwalificatierun van bijna 104 meter hadden we ons als laatste bij de beste 4 verzameld. Een finale met Simply Green, Peeters en Red Impact. Er werd betreft versnellingskeus niet gegokt maar toch kwam het net niet uit de verf vergeleken bij de andere finalisten. Red Impact noteerde een afstand iets over de 100 meter, Peeters ging daar ruim 3 meter aan voorbij. Gerard zette de combinatie stil tegen de 98 meter. Simply Green had voor de 2e keer dit seizoen de meeste meters en ging 24 cm voorbij een Peeters. Voor Van Stappust de 2e keer net naast het podium. Achterberg is de volgende wedstrijd voor ons.
Wekerom was voor ons de eerste buitenwedstrijd. Na het succes in Zwolle met de volle winst en een 5e plek in Assen, ging de officiële competitie in Wekerom van start.
Er waren nog wel enkele dingen nodig om te kunnen rijden, maar het is gelukt. De versnellingsbak is aangepast, een bellhousing is gemaakt en daar kwam natuurlijk enorm veel werk bij.
De chefmonteur had in aanloop van de wedstrijd nog wat vrije dagen gekregen om de laatste dingen te kunnen fiksen.
De wedstrijd werd verreden op een vochtige dag betreft de regenbuien. Net aangekomen in Wekerom kwam de eerste plensbui al naar beneden.
De baan was niet geweldig, maar daar heeft iedereen het mee te doen. Samen met de Simply Green werd de volle 110 meter gereden. Red Impact en onze meegereisde concurrent Up&Down wisten zich ook te kwalificeren. Een finale van 4 dus en Van Stappust mocht als eerste een poging doen. De veranderde versnellingsbak werd meteen getest in de finale, maar dat leek op dat moment nog een stapje te hoog en de motor ging rond 91 uit. Up&Down ging ons 2 meter voorbij, Red Impact had onze run gezien en kozen voor een veilige versnelling en gingen tot de 100,50. Simply Green ging daar nog een meter aan voorbij.
Een 4e plek tijdens de eerste puntenwedstrijd. Een week later zou Stroe verreden worden.
De eerste wedstrijd van het seizoen was Indoor Zwolle, maar om daar te kunnen rijden moest er eerst veel werk worden verzet. De achterbrug was vakkundig gesloopt tijdens de laatste wedstrijd in Staphorst. Het plan om die te vervangen stond al op de planning maar nu moest het ook echt gebeuren. Om wat gewicht te besparen werd er al het overtollig materiaal weggefreesd.
Vorig jaar kwamen we er ook achter dat het uitlaat spruitstuk aan het einde was. Er was vorig winter al een klein begin gemaakt maar door drukte werd het project weer in de stelling gezet. Chef monteur had enkele dagen vrij gekregen van de werkverschaffer, de hele maand januari, en heeft het allemaal gefixt. Maar dat is nog niet alles. Maar ook de versnellingsbak heeft een update gehad. Al met al een behoorlijke ingreep aan de machine verricht.
Op naar de wedstrijd in Zwolle, samen met Up&Down vertrokken naar de IJsselhallen, samen met een grote groep fans.
Er heerste een gezellig sfeer, en er lag een puik baantje, totaal een klasse van 6 deelnemers. U&D had een mooie proeftrek en de wagen werd niet zwaarder gezet.
Het kon nog wel eens een mooie interessante wedstrijd gaan worden, want ook Red Impact knalde over de 100 meter. Onder luid gejuich kwam Van Stappust binnen.
Met een hele mooie FP werd de combinatie afgevlagd, nummer 3 voor de finale en de laatste. Als team moesten we even snel handelen, het koelwater eruit en nieuwe er weer snel in, een 90 liter met een temparatuur van -25. U&D noteerde een afstand van 89.65, Red Impact kwam daar niet voorbij en stopte bij 86.95. Van Stappust time: als laatste in de klasse konden we voor een mooie verrassing zorgen waarbij de 2 Staphorster teams op 1&2 konden eindigen. Met een mooie run kwamen we voorbij de leidersvlag en werden op 93.21 afgevlagd, een puike prestatie na een drukke winter.
Seizoen 2016
Wegens wat tijd gebrek is er weinig van gekomen om van elke werdstrijd een uitgebreid verslag te typen. Nu de winteravonden zijn aangebroken en het las -slijpwerk aan de handige handen word overgelaten word er in alles rust is een verslag getypt van het seizoen.
Een seizoen dat voor het team een historische klassering is geworden, maar dat ging niet geheel zonder slag of stoot.
zoals u kon lezen werd er in Stroe een 8e plek behaald, dit was eveneens als in Meerkerk de slechte klassering.
De eerste die op de agenda stond was Loerbeek, na een puike proeftrek (FP) werd de wagen een paar tandjes zwaarder afgesteld. maar dat bleek weer te gek en werd weer lichter gezet. Al met al na enkele runs bleek de wagen goed te zijn, wat als nog resulteerde in een officiele FP. Met een finale van 4 Simply Green, Red Impact en Red Devil kwam er een leuke 3e plek uit. De nodige puntjes weer gesprokkeld voor de competitie.
Na een leuk podium in Loerbeek was de wedstrijd in de thuishaven de volgende. Gesteund door een grote groep supporters beloofde het een mooie avond te worden. Peeters trok als enige er een FP uit, Simply Green was de 2 gekwalificeerde. De Van Stappust werd een meter achter de Simply afgevlagd en stond ook in de finale, de Wilde piraten lukte het ook om zich bij de beste 4 te scharen.
Met een snoeiharde run ging de Turbo Aardbei over de klei met een dikke 105 op het bord, de wilde piraten konden helaas niet terug komen, Simply had een onstuimige run die eindigde op een 86 meter. Als laatste deelnemer op de vrijdagavond mocht Gerard gas geven, met een prima start lukte het niet om Peeters voorbij te komen. Een mooie 2e plek in de pocket en de mooie punten voor de competitie. De 2 wedstrijd op rij met een podium plek.
Het grote Made, 3 banen met pulling. Als enige deelnemer werd er een FP gereden in een klasse van 12. De Secret of the Valley had de smaak ook te pakken en plaatse zich ook voor de finale van 4. Samen met Simply Green, Wild Pirate en de Secret of the Valley werden de prijzen verdeeld. Als eerste in de finale een afstand neerzetten van dik 99 meter is het afwachten hoe het gaat aflopen, de Wild Pirate kwam er niet aan te pas 1,5 meter achter de VS. Simply Green kreeg het geheel niet in balans en eindigde op een 3 meter achterstand. Alleen the Secret zou het nog kunnen, en ja dat gebeurde. Met een dikke 2 meter werd het een 2e plek. Een 3e podiumplek op rij.
Op de eerste dag van Juli stond Speuld op de agenda, het zomerse weer liet echter niet van zich spreken. Halverwege de klasse werd er nog een stop ingelast door een regenbui die kwam overdrijven.
Om de klasse zo goed en snel mogelijk te verrijden werd er met een pittige afstelling gereden wat resulteerde in een 5e plek. Red Impact werd 4e die hiermee weer iets uitliep in de punten.
De strandwedstrijd in Putten op de vrijdagavond was de eerste wedstrijd van de 2e seizoen-helft. Alle ingrediënten waren aanwezig, een mooie kleibaan, en een geduchte groep supporters uit de thuishaven. Maar met een iets te vroeg instortende moter werd het een 6e plek, ons reisgezel Up&Down werd 7e. Onze grote punten rivaal Red Impact werd door flink onbalans nummer 11.
Toen stond het Zeeuwse Aagtekerke op de reisplanning, een lange reis van 3.5 uur voor de boeg. In het verleden al vaker gereden maar toen meestal na huis met een schade gevalletje. Nadat de wagen perfect stond afgesteld werd er als enige van de 13 strijders er een FP uit gesleurd. Met een Mystery die als 2e kwalificeerde met een ruime 102 meter de White Shadow liet ook van zich horen en stond als 3e gekwalificeerd. En dan een finale van 3, dan te weten dat je als enige een FP hebt gereden hoop je stiekem dan op een fantastische klassering, de white shadow noteerde een afstand van 32 meter, toen was het Van Stappust tijd. Met een perfecte run van ruim 97 meter leek het dan eindelijk een keer te lukken om plek 1 te scoren, alleen The Mystery kon nog roet in het eten gooien. Die strandde op een afstand in de 70 meter. Eindelijk na vele jaren rijden in Top Niveau kon de chef op het hoogste treetje stappen, de volle 20 punten.
Een week later stond Harskamp op het programma, de wedstrijd werd geopend door The Mystery. Die maakte een dure fout door de proeftrek over te doen. Maar ze konden helaas door technisch problemen niet rijden. Er werd gereden met een floating finish, gas geven totdat het echt niet meer wil. Met een run niet volgens het boekje werd het met een dikke 101 meter een 5e plaats.
Lochem was de volgende kracht meting. Het is zoals altijd 1 van de grote wedstrijden. Met een lichte afstelling werd het een grote finale van maar liefst 8 deelnemers. Een afstand van 108 meter was genoeg voor een 4e plek. Simply green de leider in de competitie won de wedstrijd. Met een verschil van 24 punten op naar de volgende wedstrijd.
Oudenbosch kon beslissend worden voor de competitie, de mannen uit molenaarsgraaf hadden al zoveel voorsprong dat ze bijna niet meer te achterhalen waren. Maar er was atlijd een kans, en die werd in Oudenbosch weer goed benut. Simply Green had de proeftrek en dat bleek direct een goeie afstelling te zijn. Met een afstand van ruim 106 meter waren ze de beste gekwalificeerde. Van Stappust volgde met een ruime 102, The Mystery had aan 101,37 genoeg om zich als derde en laatste bij de finale te rijden. Simply Green noteerde een 103.63 in de finale, Gerard wist de opdracht, maar hij werd bij 98.50 afgevlagd, de combinatie Mystery bleef 37 cm achter ons steken. Weer winst voor de Simply green en dat betekende dat wij de competitie niet meer konden winnen. Met nog 1 wedstrijd te gaan moesten we plek 2 verdedigen om voor ons de hoogste klassering te eindigen.
Meerkerk was dan de plaatse competitie wedstrijd voor dit seizoen, er stond nog wel een Slep op Staphorst op de agenda en en een week later het NK.
Betreft de prestatie was meerkerk een wedstrijd om snel te vergeten,een achtste plaats was 1 van de slechtsten dit seizoen. Maar het was genoeg om plek 2 in de competitie te houden waarmee wij uiteraard zeer tevreden mee waren.
Slep op Staphorst was een weer een thuiswedstrijd. op de vrijdagavond mocht de jonge Arjan weer eens op het stoeltje zitten, de eerste run ging de machine met veel wielspin uit de startblokken. Na enkele tips van de chef mocht hij voor de 2e keer aanhaken, wat langer met het voetje op de koppeling resulteerde in een mooie run. Met een 2e plaatst achter de Turbo Aardbei werd de avond afgesloten. Op zaterdag zat die iets wat oudere Arjan op het stoeltje, met een mooie 1e run ging ruim over de FP lijn. De 2e run leverde iets anders op, bij de 53 mter brak de trekhaak constructie geheel onder de trekker weg. Maar ondanks de schade toch een 3e plaats en over het gehele weekend een 2e plek.
Het NK stond een week later op agenda, maar de schade viel niet mee en het was niet in een week op te lossen. Een vervelende beslissing maar geen NK, direct na de wedstrijd in Staphorst werd de machine compleet gestript voor een winterbeurt maar vooral ook om het geheel weer klaar te maken voor de wedstrijd in januari in Zwolle.
De buien radar gaf niet al te positief aan deze zaterdag, maar alles opgeladen op naar stroe.
We waren mooi op tijd, konden we ook even de andere klasse bekijken.
Een regenbui tussendoor zorgde voor wat vertraging,maar mocht de pret niet drukken, het wedstrijd terrein lag er prima bij met een mooie klei baan.
Na enkele runs werd de versnellings keuze gedaan, maar achteraf te laag bleek te zijn, dat resulteerde in een 8e plaats.
Niet geheel tevreden maar wel met een werkende machine weer op Stappust an
Na een lange rustperiode stond de eerste buiten wedstrijd van het seizoen in Wekerom op de agenda.
Omdat er iets te veel water naar beneden was gevallen ging dat spektakel niet door.
De volgende zou Erichem zijn, en dat was afgelopen zaterdag. In tegenstelling van wekerom was zaterdag de zonnebrand fles geen overbodige luxe.
Op een nieuw ingedeeld wedstrijdterrein was het aan de Red Devil om de proeftrek in goeie banen te leiden. Toen die machine zonder al te veel moeite er een FP uit wist te slepen ging de sleurkar een tandje zwaarder. Up en Down onze medereiziger had de eer om voor een zwaardere wagen de proeftrek te doen. Dit was ook een feilloze run en ging met gemak naar de 110m lijn. Nog maar een stapje zwaarder, en nu was het tijd om het groene paard is te strelen. Een run van dik 107 resulteerde in de 1e officiele afstand. Een lange tijd ging ons daar niemand aan voor bij, totdat de laatste competitie deelnemer van de dag aangehaakt stond Simply green. Die machine ging als een speer en passeerde ons met een 1.5 meter.
Finale tijd met 4 strijders, Simply, Red Impact en Het geheim van de Vallei
We mochten als eerste een poging doen, de start zou alles beslissend zijn voor ons, de koppeling pakt het niet feilloos op wat resulteerde van een afstand tegen de 100m lijn. Red Impact ging als een kogel en knalde met een ruime 8 meter ons voorbij. Secret of the valley nam onze 2e plaats over met 1cm verschil!!. Simply ging nummer 2 en 3 voorbij en zette de combinatie op een afstand van 104 meter.
Dat resulteerde voor ons in een 4e plek, deze week gaat de koppeling is voorzichtig is nagekeken worden. Om de machine te prepareren voor het komende weekend in Stroe
Na een kleine rust periode, de piepe er weer af, samen met de up en down naar indoor assen.
Vol goeie moed, en alles bij ons, trekkers, bbq en sapjes, dus goed voor mekaar.
In assen aangekomen, mooi terrein maar lekker tochtig, maar dat mocht de pret niet drukken.
Na lang wachten was onze klasse aan de beurt.
Na enkele treks ging de take it easy sleepwagen defect, simply green had de proetrek voor de keep moving orange, die ze over deden.
Van Stappust als 2e aangehaakt, zette een afstand neer van 90,20 meter, waar we eerst geen goed gevoel over hadden.
verder in de wedstrijd werd dat gevoel steeds beter, alleen de simply green ging aan onze afstand voorbij, met peeters op een 3e plaats.
tevreden weer op stappust an
Vorig jaar tijdens de indoor editie in Zwolle hadden wij de belofte gedaan om 2016 ook mee te rijden.
Belofte maakt schuld, dus aan de klus gegaan om de machine te prepareren voor winterwedstrijd. De planning was iets rustiger dan de vorige winterstop. Maar er was genoeg te doen.
Nieuwe velgen maken voor de nieuwe sloffen. Na een aantal seizoenen op 42' 650 te hebben gereden werd het tijd voor breeder materiaal. De nieuwe bandjes zijn bij de bandenboer in het zuiden des lands op de kop getikt. Om maar niet te onwijs uit te pakken hebben we 38' 710 op de door Kooiker Zwolle gespoten velgen gemonteerd.
Het was voor ons de eerste indoor met afzuiging, dus een puppe in elkaar geknutseld. Wel een rvs uitvoering maar niet gepolijst en gekkigheid.
De wedstrijd op zich, er was een zeer gezellige groep fans uit Staphorst afgereisd, een prima organisatie die 2 bussen vol met pullingfanaten weet te krijgen. Maar liefst 4 tractoren uit Staphorst mochten aanhaken, Green Bullet in de 3.6 die een mooie prestatie neerzette. Up&Down die met een 4e plek na huis en Steel2steal die met moeite van start ging met een 7e plek als gevolg.
We mochten als 4e aanhaken in een klasse van 10, een leuke baan van 90 meter lag klaar voor het hert. De chef monteur had in de winter nog een vernuftig systeem gebouwd op het differentieel, een differentieel slot die tijdens de run kan worden ingeschakeld. Dit om differentieelwerking tegen te gaan.
De eerste run ging mooi van start, het nieuwe systeem werd bij de 75 meter getest, maar door een iets wat zwakke plek in baan de baan ging de neus net over de 80 meter abrupt richting de krijtlijn. Maar de afstand was genoeg voor een finale plek.
Samen met de turbo aarbei en de mannen van red impact zouden we gaan beslissen wie welke plek zou pakken.
In de finale run werd besloten om niet het slot te gebruiken, om zeker te zijn dat niet zomaar richting de krijtlijn te gaan. Alle ingrediënten waren aanwezig, mooi baantje goeie sfeer en natuurlijk een enorme aanhang uit staphorst. Onze eerste indoor wedstrijd werd afgesloten door een 2e plek.
De turbo aarbei konden we niet bereiken en red impact bleef achter ons. Met tevreden gezichten naar huis, de machine de machine zal links en rechts wat aangepast worden voor de eerste wedstrijd in Assen.
Met vriendelijke groet,
Team Van Stappust
Zoveel geluk er in Staphorst was tijdens de slep, zoveel pech had de organisatie van Harskamp. De vrijdagavondwedstrijd was al afgelast om het terrein te besparen voor de volgende dag.
Samen met Up en Down zijn we vertrokken naar de Veluwe. De barbecue was weer van de zolder gevist en varken was geschoten. Kortom het kon alleen maar gezellig worden.
Bij aankomst was het enigszins vochtig, het laatste stukje werden we gesleept om onze plek te bereiken.
Als 7e van start, de machine ging lekker in de ketting hangen en kreeg de wagen naar een 109.52. White Shadow had een 109.28 en was daarmee uit de finale gekickt. Want de 109 was goed voor de een 5e plek die een plaats opleverde in de finale van 5.
Simply Green beet de spits af met een afstand van 108.58. De Turbo Aardbei ging met een 103.75 er achteraan. De Mystery kreeg de wagen tot een afstand van 101.20. De Red Impact ging de Aarbei voorbij met 107.61. Ons groene hert liet na een onstuimige start bij de 95 meter de kop hangen. (weer te weinig grip op de baan)
Uiteindelijk een 5e plaats bij het NK en een 9e plek in de competitie.
De plannen voor de winter zijn natuurlijk al in volle gang, voor wat je winter kunt noemen. We zullen ook een poging doen om aan te haken in Zwolle 22 januari 2016.
Bakel
Nadat de barbecue op de zolder was gemikt werd het tijd voor de wedstrijd in Bakel. De run in Meerkerk was niet enorm bevredigend. Ons geluk was uiteindelijk dat de wedstrijd werd afgelast door het weer.
Bij thuiskomst is alles nagekeken wat het toch zou zijn. Eén conclusie was dit jaar al eerder getrokken: de juiste sloffen eronder zou ons goed doen. Maar die tover je 1-2-3 niet voor de dag.
Desalniettemin vertrokken we vrolijk en met goede moed naar Bakel. De omstandigheden waren prima, mooi baantje. Een wedstrijd met een grote club deelnemers. 15 deelnemers zijn van start gegaan. We stonden als 6e om het paard te gaan kietelen. De start leek goed, maar helaas door het te moeilijk inschatten van de versnellingskeuze was de snelheid te laag. Met een dikke 101 meter was dat goed voor een 8e plaats. Onze medereiziger kreeg de wagen nipt 4 cm verder.
Staphorst
De Slep wedstrijd in Staphorst is altijd een mooie wedstrijd om nog iets te proberen voor het NK dat later volgt. De Chef zelf heeft ruim 16 jaar als voorzitter van de club gefungeerd. Die heeft om de tijd die opgaat aan zijn eigen trekker, de taak overgedragen.
De baan was voorzien van een nieuwe kleilaag. Altijd afwachten hoe dat allemaal gaat reageren. In de aanloopperiode naar de wedstrijd was er links en rechts al wat afgelast door het vele vocht.
Het zat gelukkig de laatste weken toch mee en er was een grote kans dat wedstrijd zonnig zou verlopen. De week vooraf werd de vrijwillige hand uitgestoken om een mooie wedstrijd neer te zetten.
Op vrijdagavond had de jonge Arjan de eervolle taak om eens aan het gas te hangen. Met een ietwat vochtige baan was het toch een redelijk nette run. De baan had niet de grip die wij nodig hadden, maar in dit spelletje heeft iedereen hetzelfde materiaal.
De tweede run ging een tandje hoger om meer snelheid te krijgen, met een afstand van 96 meter was dat een ruime verbetering van 4 meter ten opzichte van de eerste run. Met een eindtotaal van 188 meter behaalden we een 4e plek.
Zaterdag was het de taak aan senior Arjan, beter bekend als Schoonhoven, om gas te geven. De White Shadow had het paard ook van stal gehaald om een poging te doen. Van de 7 deelnemers gingen er 6 over de 100 meter waarvan wij ook 1 waren. In de tweede run stond de wagen toch iets strakker afgesteld, de baan was opgedroogd ten opzichte van de vorige avond, wat ons meer grip gaf. De White Shadow zette een afstand van 93 meter neer, een beste afstand om daar overheen te knallen. Maar niet geschoten altijd mis, een serieuze poging werd gedaan. Arjan had het paard mooi onder controle en wist er een afstand van een ruime 88 meter uit te persen, goed voor de 2e plek op zaterdag.
Het seizoen zat er bijna op, alleen het NK in Harskamp restte ons nog. Zouden we nog voor een verrassing kunnen zorgen?
Net als vorig jaar namen we de barbecue mee naar Meerkerk. Het weer leek goed, het varken was geslacht en het bier lag koud. Samen met Up en Down en de Groene Kogel gingen we op pad met de vrachtwagen van Duntep. Het weer bleef goed, het varken smaakte goed, het bier smaakte ook goed, maar de trekker liep niet goed.
Na een wilde start kwam het torretje er niet bovenop. Er was domweg geen vermogen uit te persen. De run strandde bij 55 meter.
Uiteindelijk, met nog enkele competitiedeelnemers te gaan, begon het helaas te regenen. De wedstrijd werd verder afgelast. We kijken terug op een gezellige dag.
Thuisgekomen was het tijd voor een technische inspectie aan pomp en motor.
Zoals je in het vorige verslag kon lezen, had ons team veel werk verzet voor we naar Lochem konden. Samen met Up en Down en Steal2Steel reden we met de vrachtwagen van Dulasta richting Lochem. Het was mooi weer die dag en er waren veel supporters gekomen. De baan lag er mooi bij.
Toen de machine was gewogen en warm draaide, ging de machine uit. Na een inspectie bleek dat de pomp kapot was. Flinke tegenvaller na het vele werk. We hebben nog wel genoten van een leuke wedstrijd, maar hebben dus helaas niet zelf gereden.
Thuis onderzochten we verder wat er aan de hand was en bleek dat een veer in de pomp was afgebroken. In overleg met de pompenboer/dieseltechneut is er een ander set veren in gemonteerd. Op hoop van zegen naar Meerkerk.
Vrijdagavond in Lunteren mocht de jonge Arjan een poging doen in een redelijk gevulde klasse.
Het was de eerste keer dit seizoen dat hij een poging deed. met geen ervaring van een compleet veranderde machine(brandstofpomp en een verbeterde balans) , dat moet je natuurlijk leren door te rijden.
De omstandigheden werden later op de avond steeds benauwder, er dreigde een flinke water partij aan te komen.
De klasse zou dan ook iets sneller worden verwerkt dan de planning was.
De start leek prima. Alles leek gecontroleerd te gaan, maar helaas hoorde Arjan net na het loslaten een vreemd geluid. Drukken vielen weg en de hele machine deed niet wat we gewend waren. Direct de combinatie stilgezet. Er is nog een poging om de machine te starten, maar dat lukte niet.
Helaas hebben we de trekker de vrachtwagen opgeduwd waar onze medestrijders Green Bullet en Steel2steal al klaar stonden voor de rit naar huis. Toen de laatste sjorband was aangerateld kwam het water met bakken uit de lucht vallen.
De zaterdagmiddag na de wedstrijd werd voorzichtig de caterpan onder de trekker weggehaald. De brokstukken lagen tot ons groot verdriet onderin.
Eerst schatten we de schade licht in, maar toen we op maandag verder keken, kwamen we tot de conclusie dat het hele onderblok als dummie kan worden gebruikt.
Een flinke klus om alles te regelen voor Lochem. In 12 dagen tijd is er behoorlijk wat werk verzet door de teamchef, die gelukkig vakantie had.
De schade chauffeur had gelukkig de vakantie iets korter gepland, en ook de rest van de teamleden hielpen de laatste avond voor Lochem met het zweet op de rug.
De zaterdag voor de wedstrijd heeft Gerben (club van 100) ons nog geholpen en was alles op tijd klaar.
Vrijdag 10 juli was weer de Beachpull in Putten. De omstandigheden waren perfect: mooi weer, puik baantje en publiek dat tot het laatste op de planken bleef zitten.
Na het spektakel in Speuld werd er toch nog eens om de machine gelopen waardoor het nu zo kon lopen, het leek wel dat de regelstang van de pomp niet goed z'n werk had gedaan.
Toen de chef zelf erachter kwam dat er een klein veertje was vergeten aan te knopen, is het hele verhaal duidelijk geworden.
Dus het veertje aangesloten en alles werkte weer naar behoren. Samen met Up en Down en Steal2Steel vertrokken naar Putten.
De Wilde Piraten hadden de proeftrek en zetten een mooie run neer, de sleepwagen bleef staan de mannen besloten de run van 98 meter over te doen.
Als 2e stond Van Stappust op de startlijst, na een overwogen versnellingskeuze werd er een 103.11 uitgeperst.
En toen was het afwachten wat de rest van het veld zou doen. Als eerste ging de Turbo Aardbei van Peeters ons voorbij met 103.64
Direct daarna ging The Mystery aan de haal met de leiding in de wedstrijd met een dikke 107,48 meter. Toen The Mystery nog stond na te dampen reed de Red Impact een afstand van 105,25 m.
Intussen hadden de Wilde Piraten de proeftrek over gedaan met een afstand van 97,54. Ervan uitgaande dat de Simply, die als een na laatste op de lijst stond ons dik uit de finale zou rijden, hadden we de gedachten al bij het opladen.
Maar die kwamen er deze ronde er niet aan te pas, met een 102, 89 stonden we met een half been in de finale, alleen de Black Magic zou er ons uit kunnen kieperen, maar die kreeg de balans niet onder controle en haalde de 103.11 niet.
In de finale van 4 is de kans altijd om een podiumplek te pakken, we mochten als eerste aanhaken. Na een overwogen versnellingskeuze ging de run van start met een lichte onbalans maar bij de 50-60 meter ging de combinatie heerlijk over de baan, een run van 99.62 waarover we niet ontevreden zijn. Als 2e ging Peeters van start, de aarbei had de pit op bij 94.80.
The Mystery gaat de laatste tijd als een kogel en pakte links en rechts het podium mee met een 104.14 was dat de kloppen machine voor de Red Impact.
Maar die kwam er niet aan te pas en met een mooie 99,99 werd die 2e. Voor ons betekende dit sinds Wekerom weer een podium.
Aankomende vrijdag gaan we een poging doen in Lunteren. De volgende competitiestrijd is in Lochem.
Na de wedstrijd in Made is de machine in de schuur gezet voor een onderhoudsbeurtje aan pomp, turbo en koppeling en kleppen stellen.
Alles was heel gebleven maar om ergere dingen te voorkomen kun je beter eens af en toe alles nakijken.
De materialen leken prima in orde en konden voor de wedstrijd in Speuld ook weer moeiteloos worden gemonteerd.
Samen met Up en Down mochten we de sport van Stappust vertegenwoordigen, er reden ook nog wat standaard deelnemers uit ons dorp.
Er lag een vreemd baantje aan de sportkant, bij de start weinig grip en bij de 80-90 meter moest er flink gewerkt worden.
De Maximum Massey deed de proeftrek en gokte te hoog, vervolgens deed de Red Impact de proeftrek, een prima run met 109 meter, toch besloten ze om het over te doen.
Dit bleek later een verkeerde gok.
De start bij Van Stappust was niet helemaal hoe we het de laatste wedstrijden gewend waren, een onstuimig gedrag, de kop omhoog, geen balans en enorm veel wielspin. Dit alles bij elkaar werd beloond met een 8e plek.
Bij thuiskomst is alles gechekt maar na zo'n run kun je weinig veranderen aan de afstelling, want de motor was niet echt serieus aan het werk geweest.
Made
Na 2 afgelaste wedstrijden weer vol goede moed vertrokken naar het zuiden.
De intercooler was weer vakkundig gerepareerd. De combinatie Duntep en Up& Down verzorgden het transport voor de trekkers.
Made is een van de grootste wedstrijden waar wij komen met de trekker, 3 dagen en 3 banen. De omstandigheden waren wel redelijk met het weer, de baan lag er goed bij dus weer eens een middag vol gezelligheid, rook en Full Pulls
De Red Devil had zaterdag de proeftrek, de jarige Wim liet zijn afstand staan waarmee hij gokte dat de rest niet zover zou komen. Maar dat was riskant, uiteindelijk gingen er hem 7 voorbij met een FP.
De finale ging van start met Red Impact, die kreeg de wagen net over de 100 meter. De Wilde Piraten draaiden ook goed en kregen het niet verder dan een bijna 98 meter. Concullega Up & Down zat ook in de finale en ging net over de 93 meter. Toen was het de beurt aan Van Stappust, het optoeren is ondertussen knapachtig onder controle, feilloos op toeren zonder ether, zelfs bij het starten is geen snufje nodig. Maar de run in de finale ging iets minder fortuinlijk dan de kwalificatie, bij het loslaten van de koppeling kwam de moter net iets onder het gewenste toerental en zakte te ver naar beneden.
De motor kwam er wel weer bovenop maar dan is de snelheid eruit en dan red je het net niet. Maar met een afstand van net de 97m zijn we tevreden met een 5e plaats, we staan nu gedeeld 4e in de competitie.
Tijdens de finale run ging de motortemperatuur flink omhoog wat eerst nog wat vraagtekens bezorgde, de oorzaak is inmiddels gevonden. Voor Speuld staan er weinig technische hoogstandjes op de agenda, maar wel veel onderhoud. Het technische gedeelte zal worden gecheckt op aparte gekkigheid.
3 juli staat de wedstrijd in Speuld op het programma.
Onze thuiswedstrijd zou dan de wedstrijd worden. De weervoorspelling leken fantastisch. Maar op vrijdag kwam er toch wat negatieve berichten, storm, windstoten en onweersbuien. Om een uurtje of 9 aanbeland op de Tippe. We rolden de vrachtwagen uit en de regen viel al naar beneden. Na láng wachten werd uiteindelijk wedstrijd ook afgelast, de 2e wedstrijd helaas.
Maar na overleg met de organisatie mochten we op zaterdag een demo verzorgen. Een hele mooie run, met de afstelling lijken we op de goeie weg.
Maar helaas de intercooler kon het niet bol werken met een scheurtje als resultaat. Dat probleem is ondertussen verholpen en gaan we met goeie moed naar de wedstrijd in Made zaterdag 20-6.
Een zonnige dag was het toen we de machine met een fijnafstelling voor de pomp aan het opladen waren. We vertrokken samen met de collega rijders Up&Down en Steel2steal naar Achterberg. Onderweg werd de ruitenwisser al aangezet en vlak bij Apeldoorn kregen we een telefoontje: doe maar rustig aan, tijd voor koffie.
Aangekomen in Achterberg moest er meteen worden gelost omdat er enkele klassen waren afgelast i.v.m. de regenval. Nadat we de weegbrug waren gepasseerd, moesten we een schuilplek vinden voor de eerste bui regen. En die duurde lang. Om 11 uur leek het toch droog te worden voor een uurtje volgens Buienradar.
Maar dat is te weinig voor een complete klasse. Er stonden nog 2 te wachten. Maar helaas kwam alweer veel water uit de lucht vallen. Einde wedstrijd helaas.
De machine was vooraf weer even onderhanden genomen voor wat meer resultaat. We hebben nog een kabeltje gemonteerd voor het gebruik van de pomp. Tijdens de proefstart bij de werkplaats was er weer een heerlijke dieseldouche. Even snel zelf onder pomp gesprongen en vertrokken richting Stroe.
Het was een enorme strijd om de motor aan de praat te houden bij de weegbrug. Een vlammenspel van 3-4 meter hoorde daar ook bij. We hadden een proeftrek waar we blij mee waren, met een grote kans op een 2e run. Na een flinke snuif ether kon de koppeling worden losgelaten, het eindigde in een 102m. De wagen werd lichter afgesteld en zo mochten we nog een poging doen. De 2e run ging beter en eindigde vlak voor de 108m, een afstand die goed was voor de finale.
Samen met Simply Green, Red Impact en Peeters werd de finale verreden, Simply als eerste met een afstand van 96 meter. Red Impact ging daar makkelijk overheen en kwam net niet tot de 100m. Peeters had de 6 aardbeien goed gemest en reed net over de 100m.
Resultaat voor ons: een 4e plek waarmee we dik tevreden zijn. De afstelling van de pomp was toen nog een punt van aandacht. Bij thuiskomst is de machine weer naast de werkbank gezet om toch een fijnafstelling te maken voor het brandstofsysteem.
Wat vooraf ging:
Het was een flinke klus om de machine op tijd klaar te hebben voor de 1e wedstrijd in Wekerom.
Frima Kooiker had alles mooi in de kleur gezet, waarvoor hartelijk dank! Ook Koers polyester
techniek heeft ons goed geholpen. Ondanks de strakke planning is het hen ook gelukt ons te voorzien
van een nieuwe motorkap. De chef heeft een week gespijbeld bij de baas om de trekker klaar te
krijgen. De wedstrijd in Kamperveen was allang geschrapt: dat was niet haalbaar.
Na een lange winter en korte nachten was het dan eindelijk zover: Koningsdag. Het hele team en
Gerben (club van 100-lid) zijn om 1 uur ‘s nachts begonnen om alles af te bouwen. We gingen bezig
met het monteren van de uitlaat, de turbo afscherming, kruis voor de turbo-inlaat en een aantal
brandstofleidingen moest worden aangesloten. Motor technisch hebben we niets veranderd, maar
dat zou voor de wedstrijd ook niet meer gelukt zijn.
Het bleek dat we met een klein aantal personen makkelijk veel werk konden verzetten. De meest
tijdrovende klus was wel de geheel nieuwe afscherming van de turbo. Maar na een paar uur zweten
lukte het. Al dan wel niet in kleur, maar dat doet er niet toe.
Om half 3 zou de klasse in Wekerom van start gaan, iets meer dan een uur rijden voor ons om op
locatie te zijn. Het middageten was er ondertussen bij in geschoten, maar gelukkig kwamen de buren
met een hapje eten om de hoek. Om half 2 was het dan eindelijk zover: klaar voor Wekerom.
De wedstrijd
We moesten als 3e rijden in de klasse. Onderweg werd al eens gebeld: ‘Hoe ver ben je? Waar rijden
jullie?’ We kwamen gelukkig net op tijd. Ondertussen was al besproken waar we de vrachtwagen
konden parkeren. Er stonden genoeg handen klaar om alles zo snel mogelijk te lossen. Up&Down had
de proeftrek en noteerde iets over de 90m, de wagen bleef staan. De Red Devil mocht als 2e een
poging doen en zette de wagen bij 106 meter stil. Als 3e mochten wij aanhaken, in afwachting hoe
alles zou uitpakken na de verbouwing. Was het gewicht nu wel goed?
Bij de start kwamen de voorbandjes gedoseerd van de klei, maar ook niet meer dan dat. Een rustige
run leverde een FP op. De Red Impact deed dat ook, net als Simply Green, Wild Pirate, White Shadow
en de Turbo aardbei van Peeters.
In de finale mochten wij als 1e de afstand zetten. Met een 108.08 mochten we absoluut niet klagen.
De Simply ging ons voor bij met 110.89, maar de rest van de finalisten kwam er niet aan te pas. De
mannen van de Wild Pirate zetten een knappe prestatie neer, goed voor een derde plaats.
Voor de nieuwe Van Stappust zijn we de volgende personen enorm dankbaar:
Lmb klaas Hofstede Staphorst
Firma Kooiker Zwolle
Koers polyester techniek Nieuwleusen
Dulasta metaalbewerking Staphorst
Club van 100
En alle andere personen die vrijwillig hun helpende hand hebben uitgestoken
NAMENS TEAM VAN STAPPUST BEDANKT
Het eerste verslag van 2015. Toen de laatste wedstrijd in 2014 was verreden, haalden we vrijwel meteen de sleutel, slijptol en het lasapparaat uit de kast. Er moest iets veranderen om de pk's goed aan het werk te krijgen. Wat we het afgelopen seizoen concludeerden, er moet meer gewicht voorop de neus. Maar een grote verbouwing van de trekker in het seizoen lukt niet. Alles wat naar voren kan, gaan we verplaatsen. De lengte van de trekker is aangepast, de gewichten hangen verder naar voren, en alles wat boven de versnellings bak zat wat naar voren kon verplaatsen. Vooraan hebben we dus meer gewicht. De breedte was ook minimaal. Om meer werkruimte te creëren, is ook de breedte aangepast.
Als alles links en rechts iets groeit, moet de hoogte voor het beeld ook maar aangepast worden. Dat betekent een gedeeltelijke nieuwe carrosserie en plaatwerk
Met zulke aanpassingen gaat de winterstop verrassend snel voorbij. Met nog 5 weken te gaan voor de eerste wedstrijd, is de planning strak. Om alles in de lak te krijgen, hebben we contact met Kooiker bedrijfswagenspuiterij (www.kooikerbv.nl) in Rouveen. De firma Kooiker levert spuitwerk aan meerdere teams, als The Judge en Team Lambada.
Na een avondje sigaren roken en een sloot koffie zijn de handen ineen geslagen. In samenwerking met de firma Kooiker verschijnt onze machine als een glimmende diamant op de baan.
Intussen knutselen we vrolijk verder om alles klaar te krijgen voor de eerste wedstrijd in Kamperveen, op zaterdag 18 april
Word snel lid van de Club van 100 en je ontvangt:
Team Van Stappust vest
Uitnodiging voor een hele gezellige voorjaarsfeestavond
opgeven kan per mail of bel:
0641254895
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.