Na enkele maanden stilte werd het weer eens tijd voor een update over Van Stappust. Na een redelijk mooi seizoen 2012 is de trekker in de afgelopen tijd weer onder handen genomen.

Op de planning stonden geen grote technische veranderingen die veel werk opleverden, alleen de diverse controles en kleine aanpassingen.
De enige technische aanpassingen zijn o.a. dat de versnellingsbak is gecontroleerd en aangepast voor 650 x 38 banden, om de zelfde snelheid te houden als op de 42 inch banden.
Om toch enigzins wat vooruitgang te boeken is er een nieuwe brandstofpomp gemonteerd met nieuwe verstuivers (de plunjer van 16 naar 18 mm gegroeid) en onder de motorkap is wat spuitwerk verricht (roestige delen wegwerken)

De planning was om nog diverse aanpassingen te doen, maar door teveel werk bij de werkverschaffers zijn die opgeschoven naar winter 2013/2014.
Omdat de oude radiateur bijna versleten en lek was, is deze ook vervangen, zonder succes.

Afgelopen zaterdag 27 april is de 1ste poging gedaan en zijn we samen met de Green Bullit (3,6 supersport) afgereisd naar Kamperveen. Het weer zat mee: De baan leek prima om een mooie run te maken. De Green Bullit had geen succes. Door het afknappen van een spie van de brandstofpomp aandrijving kwam deze niet verder dan enkele meters.

Van Stappust had een nieuwe configuratie dus het was afwachten hoe het allemaal zou uitpakken. De trekker kwam goed weg maar werd onrustig door stuiterend richting de FP te gaan. Na het afvlaggen waren de gezichten toch allemaal iets minder blij, de trekker kon niet blijven lopen omdat de motor temperatuur over de 120 graden ging.
Allebei de trekkers werden met de shovel de vrachtwagen op gedrukt om thuis maar eens wat sleutelwerk te verzetten want de Ntto Top niveau reed in Wekerom hun eerste competitie strijd waar we als bijschrijver aanhaken.

De chef sleutelen (Gerard zelve) is maandagmorgen om half 3 de werkplaats ingedoken om de schade van de warmloper te bekijken. De hele kop moest er af om te zien of er een schraper was geboren en de carterpan er onderweg om te controleren of er geen lagerschade was.
Gelukkig bleken de bussen en de zuigers er goed uit te zien en er was er ook niks bijzonders te zien in het carter. De turbo is maandagavond gecheckt op schade, deze had ook geen enkele schade. De nieuwe radiateur is weer afgesleuteld en de oude vertrouwde (bijna gare) radiateur is weer terug.

Dinsdagochtend de turbo gemonteerd en nog wat leidingwerk en er kon weer een startpoging worden gedaan (12.00 uur).
Alles leek naar behoren te lopen en de koeling was ook onder controle. Samen met Steel 2 Steal zijn we richting Wekerom verscheept.

De Top klasse was op 1 deelnemer na geheel aanwezig. Een nieuwe regel in het Ntto land is dat een finale uit 4 deelnemers bestaat. Dat betekent dat de 1ste poging direct goed moet worden gereden en na de 100 meter gewoon doorrijden. De S2S had helaas de schade van zaterdag nog niet kunnen repareren en zou een optreden doen met het oude spul.

Samen met de Wild Pirate en de Maximum Massey mochten we als bijschrijvers meedoen.

Van Stappust was als 1ste van de bijschrijvers die een poging mocht doen. De afstand voor een finale plaats lag toen op 103 meter. Na een mooie run bleven we helaas steken op een afstand van 101.10. Maar de goeie run leverde toch een 5de plaats op in het Top niveau.

Op donderdag 9 Mei hopen we in Wogmeer te rijden.

De komende dagen wordt de balans opgemaakt aan de hand van de datalogger maar de koeling moet nog wel wat beter worden afgestemd.

Met vriendelijke groet,
Team Van Stappust

JoomShaper